Compania de Apă Arieş a primit marți, 23 octombrie, vizita unor reprezentanți aiMinisterului Mediului şi Pădurilor dar și ai Joint Assistance to Support Projects in European Regions (JASPERS – Asistenţă comună pentru sprijinirea proiectelor în regiunile europene)Bruxelles. Vizita are legătură cu acceptarea unui al doilea ”pas” al proiectului de reabilitare rețele de apă și apă uzată, adică extinderea acestor rețele, pentru acoperirea întregii arii de consumatori mai ales în centrele urbane Turda și Câmpia Turzii.
Florian Burnar, directorul Autorității de Management pentru Programul Operațional Sectorial de Mediu, și ing. Radu Ștefan Răuţu, expert în probleme legate de apă au venit la Compania de Apă Arieș tocmai pentru a identifica zonele unde va fi implementat pasul doi, un proiect care se speră să fie finanțat de uniunea Europeană cu o sumă situată în jurul a 60 de milioane de euro, din fondurile de coeziune prevăzute pentru perioada 2014-2020.
Alexandru Sabău, directorul general al Companiei de Apă Arieş, anunță, prin intermediul presei, că în această fază ”în prezent se lucrează pentru identificarea lucrărilor ce trebuie făcute în cadrul viitorului proiect însă trebuie să subliniem faptul că suntem mulțumiți, chiar încântați de faptul că am fost declarați eligibili pentru acest pas doi, fiind printre puținii operatori din țară care am intrat în această fază, dar, suntem convinși că așa cum am finalizat proiectul de 79,9 milioane de euro, de extindere și reabilitare rețele de apă și apă uzată Turda-Câmpia Turzii, tot așa vom reuși și cu următorul proiect care să aibă o valoare destul de apropiată față de primul”, a declarat Alexandru Sabău, în cadrul unei conferințe de presă organizată la sediul Companiei de Apă Arieș, la care au participat și cei doi experți despre care am vorbit mai sus.
La rândul său, Florian Burnar, directorul Autorității de Management a afirmat: ”Suntem aici pentru a vă aduce o veste bună: practic, începând de azi, ne gândim la ce se va întâmpla în perioada următoare de programare și, împreună cu echipa de consultanță pe care operatorul o are la dispoziție, împreună cu colegii de la Jaspers, vom pregăti o nouă aplicație de finanțare care să vizeze reabilitarea și extinderea rețelelor de alimentare cu apă, facilități de tratare a nămolului și tot ce mai este necesar pentru ca sistemul de alimentare cu apă și de canal din regiunea dumneavoastră să fie îmbunătățit”, a explicat directorul Burnar, cel care a mai ținut să precizeze: ”Vreau să felicit operatorul, Compania de Apă Arieș, pentru managementul performant, unul dintre cei mai performanți din POS-ul de mediu, dacă nu ce mai important. CAA Turda este printre primii si puținii operatori din ţară care au intrat în această fază, pasul doi si care au dus la bun sfârșit un proiect cum este cel de 80 de milioane de euro, care este finalizat in proporție de peste 99%. De la București a fost aprobata suma de peste 60 de milioane de euro, deoarece CAA a fost declarată eligibilă după gestionarea cu succes a pasului unu din proiectul pe fonduri UE. Vorbim aici despre un proiect al cărui progres fizic este la peste 99 %. Din punct de vedere al închiderii proiectului mai sunt doar niște plăți de făcut, suntem în curs de procesare și credem că până la finalul anului vom reuși să închidem complet acest proiect, însă, repet, scopul vizitei noastre aici nu este de a închide acest proiect ci de a privi în viitor, de a vedea ce putem face împreună, experţi, operatori regionali, pentru dezvoltarea acestei infrastructuri de apă și canal. Aşteptările sunt foarte mari, dar pe măsură ce calitatea serviciilor creşte, populaţia devine din ce în ce mai atentă la serviciul pe care operatorul îl furnizează şi automat este o obligaţie pentru acesta de-a optimiza oferta”, a arătat directorul Autorității de Management.
Reprezentantul JASPERS, Radu Ștefan Răuţu, a explicat ce reprezintă instituția pe care o conduce, care are trei birouri regionale, la Viena, Varșovia și București. ”Rolul nostru este de a sprijini aceste proiecte în timpul proiectului, care să permită o aprobare rapidă a finanțării la Comisia Europeană. Trebuie să știți că noi lucrăm pentru Autoritatea de Management, în strânsă colaborare cu dânșii. În ceea ce privește viitorul proiect de la Turda, vom acorda o atenție deosebită în ceea ce privește definirea zonelor unde urmează să fi executate extinderi de rețele cu apă, așa încât proiectul să fie aprobat în cel mai scurt timp cu putință, finanțarea să fie asigurată și să se poată trece imediat la implementarea fizică a respectivului proiect”, a subliniat Răuțu.
Directorul Alexandru Sabău a precizat că managerul de proiect va fi același inginer Traian Giurgiu, cel care s-a ocupat și de pasul întâi. Directorul Companiei de Apă Arieș a mai spus că pasul doi al proiectului de la Turda nu ar fi fost declarat eligibil dacă prima parte a proiectului nu ar fi fost gestionată foarte bine.