„Oferim cetățenilor constant informații despre modul în care își desfășoară CAA activitatea. Avem transparență totală și disponibilitate în comunicarea cu
clienții deserviți. Utilizăm toate căile de comunicare cu clienții – informări săptămânale în mass media, conferințe de presă, site-ul CAA, pagină Facebook,
pliante și broșuri, puncte de relații cu clienții și ”Telefonul albastru” pus la dispoziție de CAA pentru clienți. Pentru noi, a ne informa utilizatorii este o
obligație”,ne spune directorul general al CAA, Cristian Octavian Matei, așa că misiunea noastră nu a fost deloc dificilă.
Reporter: Final de an 2014, ora bilanțului!. Cu ce se prezintă Compania de Apă Arieș în fața acționarilor și a clienților, altfel spus, care sunt reușitele anului 2014?
Cristian Octavian Matei: Păi, în primul rând, ar fi câteva proiecte duse la bun sfârșit. Unul este cel referitor la achiziția de energie de pe Bursa Română de Mărfuri, pentru că, sub conducerea mea, CAA continuă demersurile de optimizare a fluxurilor interne și de reducere a costurilor. Astfel, s-a reușit la sfârșitul lunii noiembrie, să se achiziționeze, legal și transparent, de pe terminalul Bursei Române de Mărfuri, energie electrică la un preț semnificativ mai scăzut decât cel plătit până acum. Ca urmare, în 2015 se vor realiza economii de aproximativ 200.000 lei.
R: Un exemplu bun, de urmat de către marii consumatori de energie și gaze naturale din aria bugetului local. Dar cum stăm cu proiectul pe fonduri europene, pentru că unii spun că s-a finalizat în proporției de 100 %?
C. O. M.: Finalizarea proiectului pe fonduri europene aferent bugetului UE 2007-2013 s-a realizat în proporție de 99.91%. În momentul de față, la toate contractele, cu excepția Stației de Epurare, s-a realizat recepția finală a lucrărilor, proiectul nostru fiind considerat un succes și un exemplu de bune practici la nivel național. În continuarea acestuia, CAA face și dezvoltări prin eforturi proprii. Până la finalul lunii ianuarie va fi atribuit și contractul „Reabilitare Clădiri și Spații Operaționale” – acest contract face și el parte integrantă din proiectul major de investiții “Extinderea și reabilitarea sistemelor de apă și apă uzată în regiunea Turda – Câmpia Turzii”, dar este finanțat din surse proprii.
R: Asta despre ”pasul I” al proiectului, foarte aproape de a fi finalizat integral. Cât despre ”Pasul II” despre care ați anunțat că vreți să-l accesați?
C. O. M.: Demararea Aplicației de finanțare pentru proiectul de 83 de milioane de euro aferent bugetului UE 2014-2020. Compania de Apă Arieș face toate eforturile necesare pentru a deveni primul operator din România care accesează noi proiecte. La ora actuală specialiștii din cadrul CAA, împreună cu cei ai consultantului și cu reprezentanții primăriilor din arealul deservit, finalizează listele de investiții la nivel de detaliu. Concomitent s-au demarat studiile de teren, urmând ca, în cel mai scurt timp, să se stabilească și soluțiile tehnice optime.
Trebuie subliniat că, în urma unei munci asidue, care adeseori rămâne nevăzută și neremarcată din afară, și a rezultatelor bune ale primului proiect major, Compania de Apă Arieș a reușit să depună și o aplicație de finanțare intermediară – „din economii” – și astfel, în data de 14.11.2014 CAA a fost declarată ca fiind încă odată în topul celor mai performanți operatori din țară.
Această aplicație are o valoare de peste 6,2 milioane euro + TVA. Investițiile prevăzute sunt: achiziții utilaje și echipamente de ultimă generație, două contracte de lucrări și nu în ultimul rând, un contract pentru achiziționarea și montarea a peste 16.000 contoare noi cu telecitire.
În perioada 15 – 19 decembrie a.c., s-a depus forma finală a aceste cereri de finanțare. La începutul anului viitor, împreună cu ADI „ Apa Văii Arieșului” și cu fiecare comunitate locală din arealul deservit de CAA, se vor depune documentele instituționale necesare aprobării acestei cereri de finanțare.
R: Bun, acestea sunt reușite de lăudat, cum stați, însă, la capitolul ”dezvoltarea activității”? O întreprindere de talia CAA nu poate bate pasul pe loc…
C.O.M.: Datorită acestor investiții din fondurile europene, dar și din sursele proprii ale CAA, a crescut numărul clienților. Vă pot prezenta o statistică a ultimilor doi ani, 2013 și 2014: Rețele de apă Turda, total utilizatori la sfârșitul anului 2013, 13.235. Finalul lunii octombrie 2014 – total utilizatori – 13.645. Numărul total de separări instalații de apă la finele anului 2013: 1.396; la sfârșitul lunii octombrie 2014, 1.668. Rețele de apă Câmpia Turzii, total utilizatori la sfârșitul anului 2013, 8.358. La finalul lunii octombrie 2014: 8.409. Separările instalațiilor de apă în cadrul asociației, la sfârșitul lui 2013 – 654; la sfârșitul lui octombrie 2014 – 672.
Rețele de canalizare Turda: număr utilizatori la sfârșitul anului 2013 – 7.201; la sfârșitul lunii octombrie 2014 – 7.565. Rețele de canalizare Câmpia Turzii: număr utilizatori la sfârșitul lui 2013 – 5.419; la sfârșitul lunii octombrie 2014 – 5.459. Aceste cifre sunt rezultate ale muncii colectivului de la Compania de Apă Arieș și urmare firească a investițiilor făcute de noi.
R: Unul dintre obiectivele Companiei de Apă Arieș, încă dinaintea accesării fondurilor europene, era reducerea pierderilor de apă din rețea. În urma investițiilor făcute, s-a reușit acest lucru?
C.O.M.: În luna ianuarie a anului viitor, se va pune în funcțiune sistemul de management integrat, care va optimiza semnificativ fluxurile interne în cadrul CAA, ajutând la realizarea unui management modern. Am reușit contorizarea în proporție de aproape 100 % la branșamentele din arealul de deservire al CAA, reducerea pierderilor de apă. În plus, ne mândrim cu acreditarea RENAR a Laboratorului de ape și finalizarea lucrărilor de montaj a echipamentelor ce au fost achiziționate, prin cele două contracte, respectiv ”Achiziționare Sistem SCADA” și ”Debitmetrie zonală”.
Într-o primă etapă, pentru implementarea acestui dispecerat s-au ales un număr de 150 puncte monitorizare, care au fost dotate cu echipamente de automatizare dotate cu interfeţe de bază pentru comunicarea şi transmiterea datelor RTU (Remote telemetry unit) cu PLC (automate programabile).
Scopul acestei investiţii îl constituie creşterea randamentului de funcţionare a sistemului de alimentare cu apă, reducerea cheltuielilor operaţionale și creşterea calităţii serviciului de furnizare a apei către consumatorii abonaţi.
Activitatea dispecerilor și a departamentului exploatare, s-a îmbunătățit, eficientizat și, deasemenea, este mult mai ușoară. Dispecerii au acum la îndemână informații în timp real, informații pe care până acum le aveau la dispoziție doar prin măsurători manuale făcute cu manometrul în teren la fața locului.
R: Ce a mai adus nou investiția de milioane de euro din ”Pasul I”?
C.O.M.: În urma investiției efectuate, în prezent, în cadrul Companiei de Apă Arieș, soluția pentru calibrarea modelelor hidraulice este cea software, dedicată modelării reţelelor de distribuţie de apă potabilă (InfoWorks WS), respectiv a reţelelor de canalizare (InfoWorks CS), ambele situându-se în topul celor mai bune produse din clasa lor şi fiind furnizate de unul dintre liderii mondiali în domeniu.
Obiectivul de bază al oricărei companii care se ocupă cu distribuţia de apă potabilă, este asigurarea unei alimentări continue, eficiente şi menţinerea unui nivel ridicat al calităţii apei. Apa trebuie să aibă o presiune constantă, iar pierderile cauzate de scurgeri trebuie să fie minime. Atingerea acestui obiectiv depinde de o serie de factori, precum condiţiile meteorologice, reglementările din domeniu, securitate etc.
Aceste soft-uri de modelare hidraulică oferă o monitorizare precisă a performanţelor reţelelor şi asistenţă în vederea atingerii obiectivelor de operare. Un model precis al sistemului ajută la identificarea punctelor slabe din infrastructură, a incidentelor legate de calitatea apei şi a altor evenimente relevante pentru operarea corectă şi sigură. Modelele pot fi folosite şi în vederea simulării condiţiilor de urgenţă şi a investigării posibilelor soluţii.
Alt rezultat palpabil al investiției este dotarea cu mașini, utilaje și echipamente de ultimă generație, pentru desfășurarea activității în toată aria de operare a CAA. Avantaje: îmbunătățirea lucrărilor executate și promptitudine în intervenirea la orice reclamație a clienților noștri. Nu în ultimul rând, s-a reușit implementarea unui sistem GIS (Geographic Information System), pentru rețelele de apă și apă uzată din arealul de deservire al Companiei de Apă Arieș. Toate acestea au fost posibile datorită accesării de fonduri europene, în cadrul proiectului “Extinderea și reabilitarea sistemelor de apă și apă uzată în regiunea Turda – Câmpia Turzii”. Biroul GIS din cadrul companiei este un sistem perfect funcțional pentru aplicații de tip GIS. În cadrul acestui birou se găsesc servere (pentru baza de date și aplicații), stații de lucru (computere), imprimante, ploter și scaner. Tot ce este necesar pentru o bună funcționare a acestui complex sistem.
R: În ultima vreme, Compania de Apă Arieș a fost tot mai prezentă în comunitate prin activități educaționale, de informare și ajutorare.
C.O.M. : Da, am participat cu drag la acțiuni de susținere a sportului și performanțelor obținute prin sport în comunitatea noastră, la campanii și activități despre și pentru mediu și curățenia orașelor în care locuim – CAA a susținut și a participat trei ani la rând la campania de ecologizare ”Let’s do it, Romania!” CAA a făcut și acte caritabile, donații: au fost donate sobe de teracotă unui număr de trei familii nevoiașe, s-au dăruit, cu ocazia sărbătorilor de iarnă, pachete copiilor orfani și vârstnicilor de la azilele de bătrâni. Acestea și multe alte sponsorizări pe care le-am făcut cu mare drag nu sunt, însă, singura noastră modalitate de a ajuta comunitățile unde trăiesc clienții noștri. Am făcut investiții din surse proprii pentru introducerea celor două servicii, apă și canal, în zone și cartiere care nu au beneficiat de ele: strada Margaretelor din Turda, comuna Mihai Viteazu, Săndulești, Luna, Urca, Petrilaca, Aiton. (N.A. –vezi alăturat lista completă de investiții click aici)
Implicarea CAA în viața urbei și a cetățenilor se vede, cum spuneam, în susținerea sportului (handbal, fotbal, atletism, șah, karate, înot, dans sportiv etc.), susținerea activităților organizate de școli și cluburi sportive: parteneri 5 ani la concursul ” Ziua mondiala a apei – 22 martie”, „ Ziua sportului” – Trofeul ”Teodor Murășanu”, „ 50 de ani de la înființarea Școlii Ioan Opriș” Turda. Parteneriate cu municipalitatea turdeană și cea din Câmpia Turzii, în evenimentele organizate sub egida lor, cum ar fi: 1 iunie, Luna curățeniei, Let’s do it, Romania!, Zilele municipiilor Turda și Câmpia Turzii, dar și a comunelor arondate.
Participarea la concursuri/simpozioane – ”Detectivii apei pierdute” – în 15 mai s-a organizat concursul de la Alba Iulia – din 23 de operatori de apă, ai noștri au obținut locul 7, cu o echipă formată din 3 membri. Concursul a fost dedicat depistării pierderilor de apă.
Să mai amintim participarea CAA la Expo apa, unde s-a prezentat proiectul implementat în perioada 2007-2013 și participarea la Forumul Român-Chinez.
R: Unul dintre cele mai ”de efect” gesturi ale CAA a fost introducerea rețelei gratuite de Wi-Fi în cele mai frecventate locuri publice din oraș. Cum v-a venit ideea?
C.O.M.: Aceasta și alte acțiuni ale noastre sunt rezultatul muncii unui colectiv care se preocupă continuu de îmbunătățirea serviciilor către clienți, dar și către comunitățile despre care vorbeam anterior. Astfel, CAA a gândit, proiectat și desfășurat mai multe campanii dintre care amintesc aici:
educarea și conștientizarea tinerei generații privind resursele de apă și eliminarea risipei „ Prețuind apa, prețuiești viața!”, în cadrul căreia au fost în vizită la obiectivele CAA peste 500 copii de grădinița, elevi și studenți 2013-2014; „Din grijă pentru comunitate!”- CAA vine în sprijinul comunității: a fost instalată rețea Wi-Fi gratuită și camere de supraveghere în parcuri și zona pietonală centrală din Turda; „Pentru mediu, pentru sănătate!”, are ca obiectiv informarea clienților CAA cu privire la utilizarea eficientă și corectă a celor două servicii: apa și canalul, cu scopul de a proteja mediul înconjurător
Prin campaniile de conștientizare și educare, CAA și-a propus să fie permanent aproape de clienții săi și să le ofere cât mai multe informații referitoare la felul în care gestionează serviciile de apă și canal.
R: Nu-mi rămâne decât să vă mulțumesc pentru amabilitate și să vă doresc un an nou plin de realizări în folosul nostru, al tuturor.
C.O.M.: Și eu vă mulțumesc și vă urez toate cele bune dvs. și cititorilor dvs. Dați-mi voie însă să închei transmițând clienților noștri următoarele gânduri: pentru că este folosită în multe scopuri – casnice, agricole sau industriale – apa este o resursă din ce în ce mai rară. De aceea, este de datoria companiilor de apă să o gestioneze rațional și să o păstreze generațiilor viitoare. Vreau să vă asigur că toate proiectele pe care le demarez, împreună cu echipa mea, sunt gândite pentru a fi în beneficiul cetățeanului.