Compania de Apă Arieş a primit marţi, 23 octombrie, vizita unor reprezentanţi ai Ministerului Mediului şi Pădurilor, dar şi ai Joint Assistance to Support Projects in European Regions (JASPERS – Asistenţă comună pentru sprijinirea proiectelor în regiunile europene) Bruxelles. Vizita are legătură cu acceptarea unui al doilea ”pas” al proiectului de reabilitare reţele de apă şi apă uzată, adică extinderea acestor reţele, pentru acoperirea întregii arii de consumatori, mai ales în centrele urbane Turda şi Câmpia Turzii.
Florian Burnar, directorul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial de Mediu, şi ing. Radu Ştefan Răuţu, expert în probleme legate de apă au venit la Compania de Apă Arieş tocmai pentru a identifica zonele unde va fi implementat pasul doi, un proiect care se speră să fie finanţat de Uniunea Europeană cu o sumă situată în jurul a 60 de milioane de euro, din fondurile de coeziune prevăzute pentru perioada 2014-2020.
Alexandru Sabău, directorul general al Companiei de Apă Arieş, anunţa, prin intermediul presei, că în această fază ”în prezent se lucrează pentru identificarea lucrărilor ce trebuie făcute în cadrul viitorului proiect însă trebuie să subliniem faptul că suntem mulţumiţi, chiar încântaţi de faptul că am fost declaraţi eligibili pentru acest pas doi, fiind printre puţinii operatori din ţară care am intrat în această fază, dar, suntem convinşi că aşa cum am finalizat proiectul de 79,9 milioane de euro, de extindere şi reabilitare reţele de apă şi apă uzată Turda-Câmpia Turzii, tot aşa vom reuşi şi cu următorul proiect care să aibă o valoare destul de apropiată faţă de primul”, a declarat Alexandru Sabău, în cadrul unei conferinţe de presă organizată la sediul Companiei de Apă Arieş, la care au participat şi cei doi experţi despre care am vorbit mai sus.
La rândul său, Florian Burnar, directorul Autorităţii de Management a afirmat: ”Suntem aici pentru a vă aduce o veste bună: practic, începând de azi, ne gândim la ce se va întâmpla în perioada următoare de programare şi, împreună cu echipa de consultanţă pe care operatorul o are la dispoziţie, împreună cu colegii de la Jaspers, vom pregăti o nouă aplicaţie de finanţare care să vizeze reabilitarea şi extinderea reţelelor de alimentare cu apă, facilităţi de tratare a nămolului şi tot ce mai este necesar pentru ca sistemul de alimentare cu apă şi de canal din regiunea dumneavoastră să fie îmbunătăţit”, a explicat directorul Burnar, cel care a mai ţinut să precizeze:
”Vreau să felicit operatorul, Compania de Apă Arieş, pentru managementul performant, unul dintre cei mai performanţi din POS-ul de mediu, dacă nu cel mai important. CAA Turda este printre primii şi puţinii operatori din ţară care au intrat în această fază, pasul doi, şi care au dus la bun sfârşit un proiect cum este cel de 80 de milioane de euro, care este finalizat in proporţie de peste 99%. De la Bucureşti a fost aprobată suma de peste 60 de milioane de euro, deoarece CAA a fost declarată eligibilă după gestionarea cu succes a pasului unu din proiectul pe fonduri UE. Vorbim aici despre un proiect al cărui progres fizic este la peste 99 %. Din punct de vedere al închiderii proiectului mai sunt doar nişte plăţi de făcut, suntem în curs de procesare şi credem că până la finalul anului vom reuşi să închidem complet acest proiect, însă, repet, scopul vizitei noastre aici nu este de a închide acest proiect, ci de a privi în viitor, de a vedea ce putem face împreună, experţi, operatori regionali, pentru dezvoltarea acestei infrastructuri de apă şi canal. Aşteptările sunt foarte mari, dar pe măsură ce calitatea serviciilor creşte, populaţia devine din ce în ce mai atentă la serviciul pe care operatorul îl furnizează şi automat este o obligaţie pentru acesta de-a optimiza oferta”, a arătat directorul Autorităţii de Management.
Reprezentantul JASPERS, Radu Ştefan Răuţu, a explicat ce reprezintă instituţia pe care o conduce, care are trei birouri regionale, la Viena, Varşovia şi Bucureşti. ”Rolul nostru este de a sprijini aceste proiecte, care să permită o aprobare rapidă a finanţării la Comisia Europeană. Trebuie să ştiţi că noi lucrăm pentru Autoritatea de Management, în strânsă colaborare cu dânşii. În ceea ce priveşte viitorul proiect de la Turda, vom acorda o atenţie deosebită în ceea ce priveşte definirea zonelor unde urmează să fi executate extinderi de reţele cu apă, aşa încât proiectul să fie aprobat în cel mai scurt timp cu putinţă, finanţarea să fie asigurată şi să se poată trece imediat la implementarea fizică a respectivului proiect”, a subliniat Răuţu.
Directorul Alexandru Sabău a precizat că managerul de proiect va fi acelaşi inginer Traian Giurgiu, cel care s-a ocupat şi de pasul întâi. Directorul Companiei de Apă Arieş a mai spus că pasul doi al proiectului de la Turda nu ar fi fost declarat eligibil dacă prima parte a proiectului nu ar fi fost gestionată foarte bine.